Dit is het weblog van Ferdinand Vroom. http://www.ferdinandvroom.nl

Blogger

| vrijdag, januari 14, 2005
Vandaag heb ik me eindelijk voor de 2005 editie van de LotuSphere geregistreerd. Om de nieuwtjes, ervaringen en roddels met de thuisblijvers te kunnen delen wil ik een weblog gaan bijhouden. Ik heb wat tijd genomen om een aantal tools te reviewen en dit is een kort verslagje daarvan...

Welke tools heb ik bekeken en getest?
  • BlogSphere, het Lotus Domino open source weblog template
  • Mambo, dit open source WCMS heeft een eenvoudige blog functie
  • Blogger, de weblogservice van Google

Als je naar de LotuSphere gaat en je wilt een weblog gaan bijhouden, kun je natuurlijk niet om BlogSphere heen.
BlogSphere is opgestart door Declan Lynch, een Ierse Lotus Administrator van de Hypo Real Estate Bank International. Hij heeft zijn source code begin 2003 aan het Lotus Domino open source initiatief, openntf gedoneerd en daar is het uitgegroeid tot één van de meest geavanceerde weblog tools. Zo kun je nu met je pda blogs publiseren. Declan heeft daarvoor een Blogger API ontwikkeld zodat je met de tool "blogs in your hand" documenten kunt aanmaken.
Ik heb het template van BlogSphere ook gebruikt voor mijn persoonlijke website, www.ferdinandvroom.nl. Omdat vooral de editfunctie erg traag is, motiveert het me niet om het te gebruiken. Dat komt niet geheel door het design van de template. De hosting provider heeft naar mijn idee niet de modernste hardware ingezet op het development platform. Ik zal ze daar op de LotuSphere eens naar vragen!

Mambo is een open source web content management system, osw-cms:) Het is razend populair, wat ik me goed kan voorstellen want het ziet er goed en professioneel uit. De installatie is relatief eenvoudig en de basis "loadset" heeft al veel meer features dan de gemiddelde webmaster verlangt. Versie 4.5.1 heeft een prachtig management console dat net als de website is aan te passen d.m.v. templates en modules. Ik heb het o.a. geinstalleerd t.b.v. een initiatief van de Nederlandse Culturele Sportbond. Ze willen de nederlanse sportverenigingen de mogelijkheid bieden op een eenvoudige wijze zelf een website te beheren. De bedoeling is dus het ontwikkelen van een Mambo template die in combinatie met een aantal modules als basis kan dienen voor deze websites. De vereniging levert enkel een logo en een kleurschema aan. De content plaatsen ze zelf.
Mambo is natuurlijk ook als weblog in te richten, al kost het best wat werk om de standaard features van een weblog te implementeren. Een module die het allemaal heeft heb ik nog niet gevonden...
Het feit dat je eerst een configuratie moet uitvinden waarbij de Mambo site eruit ziet als een blog en ook de functies heeft van een blog, maakt het voor mij minder interessant. Ik ben opzoek naar iets wat vrijwel kant en klaar is en geen gadgets bevat die ik niet nodig heb.

Google biedt een gratis blogservice, zo ontdekte ik in juli van het vorige jaar. In een artikel over weblogs werden de free en lowcost alternatieven vergeleken. De Google optie sprak me toen ook al aan, dus ik had me snel geregistreerd. In die tijd vielen de aanpassingsmogelijkheden een beetje tegen en ik had niet echt een doel voor een blog. Dus het bleef bij de registratie en wat rondneuzen.
De hernieuwde kennismaking was verrassend! Je kunt de blog nu ook op je eigen server publiceren. Handig voor als je hem onder je eigen domein wilt hebben draaien en een backup wilt kunnen maken. Overigens kun je met een webforward je blog bij Google als je website voor je (sub)domein laten fungeren. Ik heb dat met ZoneEdit gedaan.
Verder zijn de mogelijkheden voor het aanpassen van de look en feel verder uitgebreid. Met een beetje html/ xml kennis kun je er mee doen wat je wilt. Ik denk ook dat ik wel gebruik zal maken van de email functie. Hiermee kun je een email sturen naar een geheim emailadres. Dat emailtje wordt dan omgezet naar een blogpost. Dat kun je dus ook vanaf je PDA met netwerkaansluiting of gsm met pop3 of wap.
Voorlopig is Blogger voor mij hèt ding waar ik mijn weblogjes ga schrijven. In ieder geval tijdens de LotuSphere, daarna zien we wel weer...

Geen opmerkingen: